© dr. Szalai András, Apológia Kutatóközpont (v.3. 2017.03.21.) PDF
A keresztre feszítés (crucifixio) mint halálnem a római jogban a rabszolgáknak és gonosztevőknek járó legsúlyosabb büntetések közé tartozott. Cicero a kivégzési módot a legnagyobb, legsúlyosabb, legcsúnyább, legkegyetlenebb jelzőkkel illeti, amikor említi (Sáry 2004:95). Ezért volt minden kor minden kereszténye számára kérdés: hogyan lehet Jézus Krisztus megfeszítését ábrázolni?
1. A keresztre feszítés története
A módszer kialakulásában több tényező is szerepet játszhatott. Az egyik a föld és a fa szentsége (Sáry 2004:11-14). Az ókori népek között széles körben elterjedt hiedelem szerint ugyanis a föld szent, és nem kerülhet bele holttest, ezért a hullát egy külön toronyba (zoroasztriánusok) vagy hegytetőre (pl. tibetiek) vitték fel, illetve egy fára akasztották, hogy a madarak eledele legyen. A fa mint gazdag vallási szimbólum ugyancsak szerepet játszhatott a szokás kialakulásában, hiszen a fára kötözött hulla az ég és a föld között közvetítő fa részévé vált.
A másik, legelterjedtebb szempont azonban az ellenség vagy bűnöző nyilvános kivégzésének vagy holttestének közszemlére tétele volt, az elrettentés és ezáltal a megelőzés céljával.
A kivégzett ellenségek, bűnözők fára akasztása, a fához kötözött ellenség pusztul-ni hagyása vagy odakötözés utáni azonnali kivégzése nem a rómaiak találmánya volt. Korai formájában először az asszírok, majd a perzsák, és a velük kapcsolat-ba kerülő népek, így a szkíták és a görögök, majd a punok és a Nagy Sándor utáni hellenisztikus birodalmak is alkalmazták (Sáry 2004:15-22). Esetenként a zsidók is (élő) fára akasztottak kivégzett ellenségeket, de törvényeik szerint a holttestet még aznap el kellett temetni (Józs 8:29, 10:26). A Kr.e. 2. században IV. Antiokhosz Epiphanész nyolcszáz ellenálló zsidót „elevenen feszített keresztre” (Flavius, Antiquitates 13,14,2).
Ami a sajátos római keresztre feszítést (crucifixio) illeti, erre a Kr.e. 6. századtól vannak utalások. Kialakulását nem a közel-keleti népek „kulturális” hatása, hanem sajátos római szokások fejlődése határozta meg. Rómában ugyanis eleve létezett egy csak rabszolgáknak járó büntetés (servile supplicium), amelynek eredeti célja nem a kivégzés volt, hanem az elrettentés. A rabszolgának a hátára kellett vennie a kereszt vagy villa alakú kocsirudat (furca), és így végigvinnie az utcán, miközben ütlegelték. Egy másik módszer szerint a kapukat záró vastag keresztgerendát (patibulum) fektették a rabszolga vállára, csuklóit a két végén rákötözték, és így korbácsolták végig a városon (Sáry 2004:31-32).
A Kr.e. 2. századtól egyre gyakoribb rabszolgalázadások miatt azonban kialakult az a szokás, hogy a karjaival kereszt-gerendára kötözött vagy szögezett rabszolgát egy földbe ásott, függőleges oszlop (stipes) tetejére kötéllel felhúzták, majd a lábát is odakötözték vagy odaszegezték. Ez történt pl. a legyőzött Spartacus 6000 életben maradt emberével, akiket „Crassus a Capuából Rómába vezető út teljes hosszában keresztre feszíttetett” (Appianoszt idézi Sáry 2004:33).
Jézus idejében a római hadsereg által rabszolgákkal, lázadókkal, rablókkal és más gonosztevőkkel szemben alkalmazott módszer célja nem csupán maga a kivégzés volt, hanem a kivégzendő nyilvános megszégyenítése, és akár napokig tartó kín-halála, ami tömegekre gyakorolhatott elrettentő és megelőző hatást. A hódító Birodalom számára nyilván ez volt a legfontosabb.
Mivel azonban a zsidó törvény szerint a holttestet még aznap, napnyugta előtt el kell temetni (5Móz 21:23, Flavius Bellum 4,6,2), és a rómaiak igyekeztek nem háborgatni a helyi vallási törvényeket, az elrettentés érdekében a kivégzést levetkőztetéssel és a test végigostorozásával készítették elő, magát a kivégzést pedig színpadias aktussá tették: a kereszt-gerendát az elítélttel cipeltették ki a kivégzőhelyig.
A római kereszt (crux) két részből állt: a rögzített függőleges oszlopból (stipes) és a vízszintes, kb. félmázsás gerendából (patibulum). A kezeket a keresztgerendához, a lábakat oldalt az oszlophoz vagy a lábtartóhoz (suppedaneum) szögezték. A testet valószínűleg egy az oszlopba vert ülőke (sedile) is tartotta. (Sáry 2004:73-79)
A halál fizikai oka a mai tudósok szerint a vérveszteség, a merevgörcs, a légzőszervek bénulása miatti fulladás, vérmérgezés, kiszáradás, traumás sokk és idegfájdalom egyaránt lehetett (Sáry 2004:86-89). Ókori beszámolók szerint az elítéltek szenvedése sok órán, sőt, akár napokon át is tarthatott. Ezért csodálkozhatott Pilátus azon, hogy Jézus „alig” hat óra múltán meghalt (Mk 15:44 vö. Jn 10:17-18). Bár a kivégzetteket rendszerint hagyták ott rohadni vagy állatok martalékává válni (Sáry 2004:92-93), Pilátus Arimátiai József kérésére megengedte, hogy Jézus testét levegyék, és eltemessék (Mt 27:57-60).
2. A keresztre feszítés régészeti emlékei
Az 1. században keresztre feszített ember maradványait először 1968-ban, Jeruzsálem észak-keleti részén, a Scopus-hegy közelében, a ciszjordániai Nablusba vezető út mentén találtak, Giv’at Ha-Mivtarban (Sáry 2004:103-107).
Négy 1. századi sírbarlangot találtak, teljes csontvázakkal és osszuáriumokkal (csonttartó ládák). Az egyik Jehoha-nané és gyermekéé volt. A férfi csontjai között egy 11 cm-es vasszöggel átvert sarokcsontot találtak. A vizsgálatok szerint lábait kétoldalt a sarokcsontjain át szögezték a függőleges gerendához, lábszárcsontjait pedig eltörték (crurifragium), hogy meggyorsítsák kínhalálát, és ne tudja magát kihúzni.
3. Az ábrázolás kérdései és feltételei
Az a halálnem, amelyet Jézus Krisztus elszenvedett, nem csak számunkra sokkoló, hanem az ókoriak számára is az volt. Nem csak ismerős és iszonyú képet idézett fel mindenkiben, hanem olyan kérdéseket is felvetett, amelyek természetesen a Megfeszített ábrázolásának lehetőségeire is hatást gyakoroltak.
Krisztus tehát a rabszolgáknak és gonosztevőknek járó büntetési módot szenvedte el. Ahogy Pál apostol írta: „…mert ő Isten formájában lévén nem tekintette zsákmánynak, hogy egyenlő Istennel, hanem megüresítette önmagát, [rab]szolgai formát vett fel, emberekhez hasonlóvá lett, és magatartásában is embernek bizonyult; megalázta magát, és engedelmeskedett mindhalálig, mégpedig a kereszthalálig.” (Fil 2:6-8).
Ez a szégyenletes kínhalál azonban hite szerint nem pusztán egy emberrel, hanem az emberré lett Istennel történt. Hogy lehetséges ez? Milyen Isten hal meg bűnözőként? Hogy lehetne ebből vallási szimbólumot csinálni? Mit szólnának ehhez más népek, más vallások? Nem fogják a keresztényeket gúnyolni ezért?
Krisztus, a Messiás szégyenletes kínhalálát ráadásul ószövetségi próféciák előzték meg, mint például Dávid 22. zsoltárja vagy Ézsaiás próféta könyvének 52-53. fejezete. Ez utóbbi egyik részlete szerint (52:14) „Sokan csak iszonyodtak tőle, annyira torz, nem emberi volt külseje, emberhez nem méltó volt alakja”, másik részlete szerint pedig „Megvetett volt, és emberektől elhagyatott, fájdalmak férfia, betegség ismerője. Eltakartuk arcunkat előle, megvetett volt, nem törődtünk vele” (53:3). Bár a próféta még a távoli jövőről írt, és akkor, amikor az ilyesmi még nem volt gyakori látvány, Jézus korában már mindenki tudta, mit szenved ilyenkor végig egy ember. Hogy is lehetne őt kivégzés közben, a kereszten ábrázolni?
A fentiekből érthető, hogy a keresztre feszítés ábrázolása csak azután terjedhetett el, hogy bizonyos teológiai és társadalmi, lélektani feltételek teljesültek.
Ami a teológiai feltételt illeti, az Ábrázolandó ki- és mivoltával kapcsolatban a Biblia adatainak rendszerezésére, bizonyos eretnekségek megjelenésére és egyetemes zsinatok hitvallásaira volt szükség. Ezek először a Krisztusnak az Istenhez való viszonyát (325. Nikaia, 381. Konstantinápoly), majd Krisztus isteni és emberi természetének egymáshoz való viszonyát (431. Epheszosz, 451. Khalkédón) fejtették ki, végül pedig azt, hogy a Fiúban maga Isten szenvedett értünk a kereszten (553. II. Konstantinápoly).
Ami a társadalmi, lélektani oldalt illeti, a keresztre feszítést csak Constantinus császár törölte el élete vége felé, miután a kereszténységet államilag elfogadott és támogatott vallássá tette (Sáry 2004:99-101). Julianus, a pogány császár (361-363) után Theodosius császárnak, aki a kereszténységet államvallássá tette, újra el kellett törölni. Ezért csak az 5. századtól kezdett a köztudatban elhalványulni a keresztre feszítés iszonyata, és vált lehetővé botrány nélküli ábrázolása. Az egyház terjedésével és a pogány vallások háttérbe szorulásával pedig már nem kellett félni a pogányok gúnyolódásától.
Az ábrázolás közben felmerülő kérdések megoldása azonban mindig a művészekre várt. Olyan elvi és technikai döntéseket kellett ugyanis hozni, amelyek meghatározták a kép üzenetét. Hogyan ábrázolják a kereszten levő Krisztust? Meztelenül, ágyékkötőben, ujjatlan köntösben vagy papi ruhában? Minden sebével vagy csak az öt lyukasztott sebbel? Nyitott vagy lehunyt szemmel? Szenvedő arccal, győzelmesen, netán glóriával?
4. Az ókori ábrázolás régészeti emlékei
Az ókori keresztények a keresztre feszítést az 5. század feléig kerülni látszanak (Bugár 2004:24), ezért a leletek száma kevés. Az alábbiakban a legfontosabb 5. század előtti ábrázolásokat tekintjük át:
Kr.u. 79. Herculanum Fa szekrényke vagy oltár fölött a vakolatba süllyesztett latin fakereszt (kitépve). (Kroll 1993: 474) Az eddigi legrégebbi keresztet a Pompeit és Herculanumot elpusztító vulkáni hamu alatt megőrződött épületek egyikében, a szolgaszálláson találták. Mivel a latin fakereszt kiégett a helyéből, nem tudni, volt-e rajta corpus.
Kr.u. 2. sz., Róma, Palatinus domb, Paedagogium
Graffiti szamárfejű Megfeszítettel. Görög felirata: Alexa-menosz: Szebete Theon!, azaz „Alexamenosz: Imádjátok Istent!” Sematikus falkarc, csak keresztgerenda és lábtartó látható. Pogány gúnyrajz: A. hite „szamárság“.
Ez korántsem volt elszigetelt jelenség. Alig két évtizeddel Jézus után már Pál apostol is ezt írta egyik levelében: „…mi a megfeszített Krisztust hirdetjük, aki a zsidóknak ugyan megütközés, a pogányoknak pedig bolondság” (1Kor 1:23). Kr.u. 112 körül pedig ifjabb Plinius, bithüniai helytartó, amikor Traianus császártól tanácsot kér (Levelek 96.), hogy mit kezdjen a helyi keresztényekkel, azt írja róluk, hogy „karban énekelnek az Istennek hitt Krisztus tiszteletére”, és hogy hitükben nem talált „egyebet ostoba és határtalan babonaságoknál”.
Ennél konkrétabb, keresztényellenes pletykáról tudósít kb. 200 körül Minucius Felix jogász és apologéta. Párbeszédes művében a pogány jogász vádjai között az is elhangzik, hogy „Hallom, hogy a legocsmányabb állatnak, a szamárnak a fejét tartják vallásos tiszteletben valami esztelen babonából.” (Octavius 9:3).
A kortárs Tertullianus a pletyka forrásáról is tud: „Nos, mint egyesek, ti is úgy képzelitek, hogy szamárfej a mi istenünk. Az efféle isten gyanúját Cornelius Tacitus hintegette.” Elmeséli Tacitus verzióját az Egyiptomból kivonult zsidókról, akik a pusztában szamarak segítségével jutottak vízhez, ezután hálából e jótéteményért egy hasonló állat képmását istenükké avatták. „Gondolom, innét eredt később a gyanú, hogy mi is, akik a zsidó valláshoz közelállók vagyunk, hasonló bálvány tiszteletére köteleztük magunkat.” (Apologeticum 16:1-3).
Kr.u. 2. sz. Puzzuoli graffiti Az egykori Pute-oli (ApCsel 28:13) amfiteátrumának egyik boltívén találták (1978). Sematikus falkarc, körülötte későbbi eredetű görög trágárságok. A megfeszítettet hátulról mutatja: korbácsolás nyoma vagy vadállatbőr (?).
A görög Újszövetség Kr.u. 150-200 közöt-ti másolatain (Bodmer-papiruszok, P75, P66) ún. sztaurogramok találhatók. Ezek piktogramok, betűkkel alkotott képek: a sztaurosz és a sztauroó szavakat úgy írták le, hogy a szó eleji szigmát (C) a tau (T) és a rhó (P) egymásra rajzolt betűi követik, és azt a szóvégi rag (ton sz-TauRhó-on = „a keresztet”).
A tau és a rhó (T + P) így együtt alkotják a Megfeszített első grafikus ábrázolását:
Kr.u. 2-3. sz. mágikus gemma (British Museum, 1986,0501.1) Jáspiskő véset. A megfeszített alak melletti szöveg Jézus Krisztust szólítja meg, de a hátoldalon ismeretlen egyiptomi nevek olvashatók, ezért a kutatók gnosztikus amulettnek tekintik.
Kr.u. 2-5. század, Gáza, keresztény gemma (Vanyó 2000:333) A kép a gemma apró méretének megfelelően sematikus, elnagyolt, üzenete ennek ellenére igen gazdag. Egyik érdekessége, hogy csak a kicsavart pózban feszülő meztelen testet ábrázolja, a keresztfát nem. Ezzel Krisztus fizikai szenvedésére tereli a figyelmet. Ennek kontrasztjaként a gemma másik különlegessége a fej körüli „glória”, benne három sugárral. Ez viszont Krisztus dicsőségét jelzi, amelyet egy szégyenletes kínhalál jelenetében csak a hívő szem láthat. Krisztus alakja mellett jobbról és balról két alak térdel imádkozó pózban (katona vagy tanítvány és Mária?). Krisztus szinte lebeg, föléjük magasodik, miközben éppen megfosztották minden emberi méltóságától.
Kr.u. 2-5. század, keresztény gemma (Vanyó 2000:333). Krisztus szinte a földön áll, kétoldalt hat-hat apostol vagy a tömeg. Hangsúlyos a vízszintes gerenda és a talaj párhuzamosa: Krisztus a földön áll, amin hívei (egy lett közülünk), kétoldalt kitárt, de ernyedt karjai csuklónál vannak rögzítve (szögezve?).
Krisztus és apostolai stilizált alakja révén a gemma arra hívja fel a figyelmet, ami történik: az Ég és Föld közé feszült alak a közvetítő Isten és ember között. Ahogy a kezei a gerendát tartják, és ahogy a földön áll, mintha éppen indulna a kivégzés helye felé. A gemma sérült felirata talán ICHTHYS (görög ikhthüsz = hal) volt, az ókeresztény hitvallás kezdőbetűi (Iészousz Khrisztosz Theu Hüiosz Szótér = Jézus Krisztus Isten Fia Megváltó).
Kr.u. 2-5. század, keresztény (?) gemma. (Róma, Deutsches Archeologisches Institut) Felirata jól olvasható: EHCOXRECTOC, azaz Eészo Khresztosz, ami a görög Iészousz Khrisztosz változata lehet. A megfeszített mellett álló 12 alak talán az apostolok, vagy a tömeg. Az alul álló állat talán bárány (?).
Kr.u. 400 körül, Gaul, elefántcsont pixis (az eucharisztia jegyeit tároló edény), körben a passiótörténet jelenetei. (Vanyó 2000:208, 318)
A relief kidolgozása aprólékos, művészi, klasszikus stílusú. A képen két fa szerepel. Az egyiken a saját bűntudata miatt öngyilkos Júdás, a másikon a mások bűneiért önmagát feláldozó Krisztus. Krisztus balján római katona, jobbján Mária és János. Júdás a saját maga által teremtett helyzet miatt kényszerből cselekszik. Krisztus azonban hatalmának teljes tudatában cselekszik: szemei nyitottak (vö. Jn 10:17-18). Krisztuson ágyékkötő van, ami félúton van a natura-lista (meztelen) és a későbbi teologizált (papi ruhás) ábrázolások között. Hiányoznak a szenvedés jelei, amelyek más ábrázolásokon oly hangsúlyosak. A Megfeszített egész testtartása a tudatosságot árasztja. A fej feletti felirat (titulus) szövege is REX IUD(AEORUM), azaz: A Zsidók Királya. Krisztus rövid hajú és borotvált arcú, tipikusan római, ami a korai katakomba ábrázolásokra jellemző.
Kr.u. 430 körül, a Santa Sabina tem-plom kapuja (Vanyó 2000:209,325).
A fafaragvány a passiótörténet jeleneteit ábrázolja, köztük a megfeszítést is. Az ábrázolás érdekessége, hogy Krisztus és a két lator nem három jól elkülöníthető keresztre van feszítve, hanem egy faállványszerű alkalmatosságon állnak, háttérben egy város falaival.
Kezeik hol a gerendákon, hol a levegőben vannak „rögzítve”, kéztartásuk az imádkozó (ún. oráns) pózt idézi. Krisztus arca itt is jól kivehető, de hosszú haja és szakálla van, bár a templom római. Szeme nyitva van, ami a tudatos cselekvés jele. Mindhárom alak kissé oldalra csavarodik, ami a fizikai szenvedésre utal. A kép érdekes sajátsága a háttér és a felépítmény: mintha a városon kívüliséget akarná hangsúlyozni, ami teológiai szempontból komoly üzenetet hordozhat:
„Van oltárunk, amelyről nincs joguk enni azoknak, akik a sátorban szolgálnak. Mert amely állatok vérét a főpap a szentélybe beviszi a bűnért, azoknak testét megégetik a táboron kívül. Ezért Jézus is, hogy megszentelje a népet tulajdon vére által, a kapun kívül szenvedett. Mert nincsen itt maradandó városunk, hanem az eljövendőt keressük.” (Zsid 10:10-14)
Felhasznált szakirodalom
- Vallás- és kultúrtörténet: a brittannica.com és az en.wikipedia.org szócikkei (Cross, Crucifixion, Coptic Cross, Celtic Cross, Tau, Tammuz stb.)
- Bibliai régészet: a biblicalarcheology.com cikkei (fentiek, The Staurogram)
- Bugár M. István: Szakrális képzőművészet a keresztény ókorban I-II., Paulus Hungarus / Kairosz Kiadó, Budapest, 2004
- Flavius, Josephus: A zsidók története (Antiquitates); Európa Könyvkiadó, Budapest, 1980
- Flavius, Josephus: A zsidó háború (Bellum); Bibliaiskolák Közössége, Budapest, 1990
- Kroll, Gerhard: Jézus élete; Szent István Társulat, Budapest, 1993
- Minucius Felix: Octavius; Paulus Hungarus / Kairosz Kiadó, Budapest, 2001
- Plinius, Ifjabb: Levelek; Európa Könyvkiadó, Budapest, 1981
- Tertullianus: Védőbeszéd (Apologeticum); In: Ókeresztény írók 12, Szent István Társulat, Budapest, 1986
- Sáry Pál: Keresztre feszítés az ókorban – Jogtörténeti tanulmány; Szent István Társulat, Budapest, 2004
- Vanyó László: Az ókeresztény művészet szimbólumai; Jel Kiadó, Budapest, 2000