© dr. Szalai András, Apológia Kutatóközpont (v.1. 2019.06.20.) PDF
A teológiában a Szentlélekről szóló tanítás az ún. pneumatológia. A bibliai istenképben és a keresztény hitvallásokban ugyanis az Atya és a Fiú mellett egy harmadik alak is szerepel, a Szentlélek. A Lélek ki- és mivoltának kérdése azonban minden hívő nemzedékben kivált némi bizonytalanságot. Ennek egyik oka maga a bibliai istenkép: ember biztosan egyszerűbbet talált volna ki, és emberek a mai napig igyekeznek is leegyszerűsíteni. Ebből fakadnak a félreértések és tévtanok, amik a bibliai logikán és adatokon túllépnek. Tanulmányunk a Lélekkel kapcsolatos fogalmakat, képeket, az Atyával és Fiúval való kapcsolatát és a félreértéseket tekinti át.
1. A lényét jelölő fogalmak
A keresztény Szentíráson belül a Szent Lélek vagy összevont alakjában Szentlélek
-
az Ószövetségben csak egyszer fordul elő (Zsolt 51:13 rúach kódes), többnyire úgy szerepel, mint „Isten Lelke” [rúach elohim] „az ÚR Lelke” [rúach JHVH] vagy röviden „a Lélek” [rúach]
-
az Újszövetségben azonban „a Lélek” [to pneuma] mellett a „Szent Lélek” [pneuma hagion] is gyakori kifejezés (pl. Lk 1:15.35.41.67, 2:25-26 stb.).
2. A munkálkodását leíró képek
Isten Lelkének láthatatlan munkálkodását több bibliai metafora is leírja:
-
mint tulajdonosi „zálog” vagy „garancia” [arrabón] (2Kor 1:22, 5:5) a Lélek a hívőt „lepecsételi” [szfragidzó] az üdvösségre (Ef 1:13, 4:30)
-
mint „olaj” [héb. semen / gör. elaion] és „kenet” [gör. khriszma] a Lélek felhatalmaz, ui. az ókori Közel-Keleten a papok, királyok, próféták fejére olajat öntöttek a beiktatáskor (2Móz 29:7, 1Sám 16:13, Ézs 61:1; ApCsel 10:38 vö. 2Kor 1:21, 1Jn 2:27); [héb. másach / gör. khrió = megkenni – héb. másíach / gör. khrisztosz = felkent ~ felhatalmazott – Messiás / Krisztus]
-
mint „víz” [héb. majim / gör. hüdor] a Lélek lelki szomjat olt (Jn 7:37-39), illetve újjászül (Jn 3:5) és megújító „fürdő” (Tit 3:15 [lutron]), Isten „kiönt” a népére (Ézs 32:15, 44:3, Jóel 3:1 ~ ApCsel 2:16-18)
-
mint „tűz” [héb. ’és / gör. pür] a Lélek erkölcsileg ítélve tisztít (Mt 3:11, Lk 3:16, ApCsel 2:3), illetve karizmák révén munkálkodik (1Thessz 5:19 to pneuma mé szbennüte = „a Lelket ne oltsátok ki”)
-
mint „szél” [héb. rúach / gör. pnoé] a munkálkodó, újjászülő Lélek [pneuma] ugyan nem látható, de a hatása érezhető (Jn 3:8, ApCsel 2:2)
-
Jézusra a bemerítkezése után „mint galamb” [hószei perisztera] szállt le (Mt 3:16, Lk 3:22, Jn 1:32).
3. A személy voltát bizonyító tulajdonságok
A Lélek minden olyan tulajdonsággal rendelkezik, amely alapján felismerhetjük, hogy nem csupán erő, hanem személy, aki tőlünk is személyes viszonyulást követel:
-
neki magának is van ereje (Lk 4:14, Róm 15:13,19, 1Kor 2:4), és erejével embert be tud tölteni (Mik 3:8 vö. ApCsel 1:8), fel tud ruházni (Lk 24:49)
-
van értelme (Ézs 11:2), például beszél (ApCsel 8:29, 10:19, 13:2, 1Tim 4:1, Zsid 3:7, Jel 2:7, 22:17), kinyilatkoztat és ihlet (Zak 7:12, Mt 22:43, Lk 2:26, Ef 1:17, 3:5, 1Kor 2:10, 1Tim 4:1, 2Pt 1:20-21, Jel 14:13), prófétálásra indít (4Móz 11:25, Ézs 61:1-2, Ez 8:3, 1Pt 1:11, 2Pt 1:21; Jn 16:13, ApCsel 11:28), prédikálásra indít (ApCsel 8:29, 1Pt 1:12), tanúságot tesz (Jn 15:26, ApCsel 5:32, 1Jn 5:6-9, Mk 13:11, Róm 8:16), megtanít az igazságra (1Jn 2:27, 1Kor 2:13, Zsid 9:8) és emlékeztet is rá (Jn 14:26), az eljövendő dolgokat jelenti ki (Jn 16:13), Isten mélységeit vizsgálja (1Kor 2:10), mérlegel és dönt (ApCsel 15:28), bizonyítva meggyőz (1Thessz 1:5, 1Kor 2:4, Zsid 2:4) és leleplez (Jn 16:8), a hívőkért esedezik, közbenjár (Róm 8:26)
-
van akarata (1Kor 12:11), az akaratát pedig közölni és érvényesíteni is tudja: például szolgálatra elhív és kiküld (ApCsel 13:2,4, 20:28), karizmákat osztogat (1Kor 12:11), erőt ad (Lk 4:14, Lk 24:49, Róm 15:19), reménységet ad (Róm 15:13), segít (ApCsel 9:31), felbátorít (Mik 3:8, ApCsel 4:31), kényszerít (ApCsel 20:22), vezet (Mt 4:1, ApCsel 8:29, 10:19-20, 16:6).
-
vannak érzései: például meg lehet szomorítani (Ézs 63:10, Ef 4:30), de van szeretete is (Róm 15:30), illetve az emberekből érzéseket vált ki: pl. örömöt (1Thessz 1:6) vagy haragot (ApCsel 13:9-10), illetve szeretetre indítja őket (Kol 1:8)
-
erkölcsi lény, aki az emberek erkölcsére hatni akar és tud: például a világot a bűnről győzi meg (Jn 16:8-9), az embert a való igazságra tanítja (Jn16:13, 1Jn 2:27), megszenteli (Róm 15:16, 1Kor 6:11, 1Pt 1:2), a jellemét formálja (Gal 5:22-25), megszabadítja a bűn és a halál törvényszerűségéből (Róm 8:2), lelkileg újjászüli és megújítja (Jn 3:5-8, Tit 3:5), Isten akarata szerint jár érte közben (Róm 8:26-27) stb.
-
személyes viszonyulást követel: Jézus helyett ő a másik Pártfogó, Vigasztaló vagy Segítő (Jn 14:16), akit Jézus szerint meg lehet ismerni (Jn 14:17 vö. Ézs 11:2); az ember vagy engedelmeskedik neki (ApCsel 10:19-21 stb.), és az akarata szerint él (Gal 5:16,18,25), vagy ellenáll neki (ApCsel 6:9-10, 7:51), káromolja (Mt 12:31-32), kigúnyolja (Zsid 10:29), hazudik neki (ApCsel 5:3), kísérti (5:9), illetve kioltja karizmák általi munkálkodását (1Thessz 5:19).
4. Az Atyával és a Fiúval való kapcsolata
A háromságtan egyetlen Istent vall, aki öröktől fogva három személyben létezik. A személyek egyszerre összemoshatatlanok és szétválaszthatatlanok. (Mivel erre a teremtett világban nincs példa, számunkra elképzelhetetlen, ábrázolhatatlan.)
A bibliai istenkép belső logikája egyszerű. Vannak olyan tulajdonságok és tevékenységek, amelyek a Biblia szerint csak Istent jellemzik, és amelyek a Biblia szerint csak Isten tehet. Ugyanakkor az Atyára, a Fiúra és a Szentlélekre is igaz, hogy olyan, amilyen csak Isten lehet, és olyasmit tesz, amit csak Isten tehet. Ezért a Szentlélek egyfelől nem lehet teremtmény, másfelől egy az Atyával és a Fiúval:
-
a Szentlélek az Isten Lelke (1Móz 1:2, Róm 8:9, 1Kor 2:4, 1Jn 4:2), az Úr Lelke (Bír 14:6, Lk 4:18, ApCsel 5:9, 8:39), illetve Isten Fiának a Lelke (Gal 4:6), Krisztus Lelke (Róm 8:14-15), Jézus Lelke (ApCsel 16:7), Jézus Krisztus Lelke (Fil 1:19) és az Úr [ti. Krisztus] Lelke (2Kor 3:17-18).
Tehát mi a Szentlélek? Isten és – amint a 3. pontban láttuk – személy.
Ki a Szentlélek? Az Istenség (JHVH Elohim) lényén belül – az Atya és a Fiú mellett – ő a harmadik személy:
-
gyakran együtt, mégis külön személyként vannak említve, és külön is cselekednek (Mt 3:16-17, 28:19, Jn 14:11,16-17,26, 15:26, 16:13-15, 1Kor 12:4-6, 2Kor 13:13, 1Pt 1:2,12, Ef 1:3-14, 4:4-6, Tit 3:4-6),
-
egymásról külön személyként beszélnek (Jn 14:16-17, 15:26, 16:13-14, Jel 14:13)
-
egymással is kommunikálnak (Jn 16:14-15, Róm 8:26-27, Jel 22:16-17).
Imában alapvetően az Atyát szólítjuk meg, a Fiú nevében, a Lélek által. Mivel a Fiú is isteni személy, a Fiú is megszólítható (ApCsel 7:59), tőle is lehet kérni (Jn 14:14). Mivel a Szentlélek is isteni személy, nem lehet hiba vagy bűn imában megszólítani, bár a Szentlélekhez szóló imádságra nincs bibliai példa. Ez azonban érthető, mert
-
a hívők éppen lélekben / Lélek által [en pneumati] imádják Istent (Jn 4:24)
-
a hívők éppen a Lélek által [en pneumati] imádkoznak (Ef 6:18, Júd 20),
-
a Lélek pedig eleve a Fiút dicsőíti (Jn 16:14-15, 1Kor 12:3).
A Szentlélek kezdettől fogva „a háttérben” működik: emberi lelkekben küzd a bűn ellen (Gal 5:16-25), a szentírókat ihleti (2Tim 3:16-17, 2Pt 1:20-21), de nem önmagára irányítja a figyelmet. (Hasonlattal élve: azért nincs rajta sok bibliai képen, mert ő készítette a képeket; az írók azért nem őt nézték, mert általa láttak.)
Az egyház kezdettől fogva az Atyával és a Fiúval együtt imádja a Szentlelket. A 381-es konstantinápolyi egyetemes zsinat hitvallása – kortárs eretnekségekre, így az arianizmusra, modalizmusra és makedonianizmusra reagálva – így fogalmazott:
- És (hiszünk) a Szentlélekben, Urunkban és éltetőnkben, aki az Atyától származik, akit éppúgy imádunk és dicsőítünk, mint az Atyát és a Fiút. Ő szólt a próféták szavával.
5. Félreértések, szélsőségek, hamis tanok
Az alábbiakban az ókortól napjainkig megfogalmazott egyéni félreértéseket és elterjedt hamis tanokat vesszük sorra, amelyek mind bibliai adatokat hagynak figyelmen kívül.
Tagadják, hogy a Lélek személy, mert szerintük
-
csak „Isten jelenléte” (sok tájékozatlan keresztény)
-
vagy csak „Isten ereje” (4. sz-i arianizmus; ma unitáriusok, Jehova tanúi, krisztadelfiánusok; sok tájékozatlan keresztény).
Tagadják, hogy a Lélek az Isten lényén belül külön személy, mert szerintük
-
csak „Isten harmadik megjelenési formája” (3-4. sz-i modalizmus vagy szabellianizmus; ma egyesült pünkösdisták, branhamisták; sok tájékozatlan keresztény)
-
vagy csak „Isten saját lelke, bensője” (korai mormon vallás, egyes adventisták, unitáriusok)
-
vagy csak a „harmadik isten” (triteizmus; mai mormon vallás)
-
vagy csak „a női aspektus” Isten lényén belül (ma koreai egyesítő egyház, egyes ezoterikusok, egyes feminista teológiák).
Tagadják, hogy a Lélek Isten, mert szerintük
-
csak „angyali lény” (4. sz-i makedonianizmus, ma egyes ezoterikusok)
5.1. Isten jelenléte?
Azt mondhatjuk, hogy a Szentlélek által érzékeljük Isten jelenlétét, vagy hogy a Szentlélek által Isten jelenlétét érzékeljük, de
-
ez nem jelenti azt, hogy maga a Szentlélek csupán Istennek a számunkra is érzékelhető formája vagy érzete lenne,
-
mert a Szentlélek az Atya és a Fiú mellett harmadik személyként vagy alanyként is létezik és munkálkodik (ld. 4. pont).
5.2. Isten ereje?
Mondhatjuk, hogy Istennek van ereje, vagy hogy a Szentléleknek van ereje, vagy hogy a Szentlélek által isteni erő működik közöttünk, de azt nem, hogy maga a Szentlélek pusztán isteni erő lenne.
A Szentlélek hatását leíró bibliai szövegek egy részében a Lélek valóban éltető, gyógyító és felhatalmazó isteni erőként jelenik meg:
-
a Lélek „az erő Lelke” (Ézs 11:2, 2Tim 1:7), Isten éltető „leheleteként” az életerő minden emberben (1Móz 6:3, Jób 33:4) és élőlényben (Zsolt 104:30), illetve Krisztus is a feltámadása után „belelehelte” a Szentlelket a tanítványaiba, hogy újjászülessenek (Jn 20:22)
-
a Lélek Jézus szolgálata során csodatévő erőként (Mt 13:54), „kiáradó” gyógyító erőként (Lk 6:19) jelent meg; Jézus a Lélekről, mint vehető „erőről” (ApCsel 1:8), „mennyei erővel” való felruháztatásról is beszélt (Lk 24:49).
Ennek azonban nem mond ellent az, hogy a Szentlélek személy, ld. 4. pont. A Szentírás ugyanis az Atyára és a Fiúra is utal első látásra személytelennek tűnő kifejezésekkel, mégsem gondoljuk, hogy az Atya és a Fiú csak „valami”:
-
Isten lángoló csipkebokorban jelenik meg (2Móz 3:2-4), illetve „emésztő tűz”, ami féltő szeretetét (5Móz 4:24) és pusztító hatalmát illeti (5Móz 9:3, Zsid 12:29), de ettől még nem csupán plazma; Isten etikai értelemben„világosság” (1Jn 1:5), Krisztus is „megvilágít” mindenkit, hiszen ő „a világ világossága” (Jn 8:12), de ettől még nem csupán foton; Jézus egyszer úgy utalt az Atyára, hogy „a Hatalom” mellett fog ülni (Mt 26:64, Mk 14:62 [dünamisz] vö. Lk 22:69), de ettől még az Atya nem kozmikus dinamó
-
a héberben a „személy” elvont fogalmát a „név” [sém] pótolja, tehát nem Isten „nevét” (az őt jelölő hangsort) dicsőítjük, hanem Őt magát, azért, amilyen; amikor valljuk, hogy „nincs más név”, amely által üdvözülhetnénk, akkor sem a „JÉZUS” hangsorban vagy jelszóban bízunk, hanem magában Jézusban, mert nincs senki más, aki által üdvözülhetnénk.
A Lélekről szóló képi megfogalmazások tehát nem azt sugallják, hogy a Lélek kevesebb, mint személyes, hanem azt, hogy több, mint személyes, hiszen Isten a lénye, a munkálkodási lehetőségei és különféle hatása meghaladja a mi emberi léptékű „személy” fogalmunkat. (Csak azért használjuk, mert nincs rá jobb.)
Végül, a Szentlélekre utaló görög kifejezések nyelvtani neme is világos: bár a to pneuma semleges nemű szó, amikor a mondatban alanyként szerepel, a szöveg a hímnemű ekeinosz és ho névmást („ő”) használja, ami a görögben mindig személyre utal (Jn 14:17, 15:26, 16:14 stb.).
5.3. Isten harmadik megjelenési formája?
Hivatkozás: Isten szent és lélek (Jn 4:24) és csak egy Szentlélek van (1Kor 12:11, Ef 4:4), tehát Szentlélek egyszerűen maga az Úr (2Kor 3:17). Isten csak egy személy, az Atya és a testet öltött Fiú alakja után a „Szentlélek” is csak Isten egyik megjelenési módja, nem egy harmadik személy.
Ez az ún. modalizmus, a háromságtani eretnekségek egyik legrégebbi típusa. Látszólagos előnye az egyszerűsége (egy Isten, egy személy, több megjelenési mód), de az egyszerűség oltárán feláldozza azokat a bibliai kijelentéseket, amelyek az Atya, a Fiú és a Szentlélek közötti személyes kapcsolatot világosan tanítják. Ami a hivatkozott bibliai kijelentéseket illeti, szövegkörnyezetük figyelembevétele segít az értelmezésükben.
-
„Az Isten lélek” (Jn 4:24) kijelentés nem azonosítja Istent a Lélekkel. Jézus (a Fiú) és a samáriai nő beszélgetése arról szólt, hogy hol kell Istent imádni: Jeruzsálemben, a Garizim hegyen vagy lélekben? A görög pneuma ho theosz (kb. „lélek/szellem az Isten”) kijelentés arra a kérdésre válaszol, hogy mi az Isten? És Jézus szerint lélek, azaz szellemi lény, akinek sem lénye, sem imádata nem függ egy bizonyos helytől (ld. Jn 4:19-23).
-
„Az Úr pedig a Lélek” (2Kor 3:17 [ho de küriosz to pneuma esztin]) kijelentés sem azonosítja az Istent a Lélekkel. Pál gondolatmenetében „az Úr” itt nem általában Istenre, hanem konkrétan Krisztusra utal, akiben a lepel eltűnik, amikor hozzá megtérnek (3:14-16), és a benne hívők az ő dicsőségét szemlélve az ő képére formálódnak át az ő Lelke által (3:18).
-
Az „egy a Lélek” (Ef 4:4 [hen pneuma]) kijelentés nem azt állítja, hogy csak egy Lélek vagy egyetlen isteni személy létezik. A teljes mondat: „Egy a test, egy a Lélek, aminthogy egy reménységre kaptatok elhívást” azt jelenti, hogy csak egy Test van, egy Lélek, egy reménység, tehát a hívők egy, azaz közös spirituális alapon állnak. Az „egy és ugyanaz a Lélek” (1Kor 12:11) kifejezés is a szövegkörnyezet alapján (12:1-10) csupán azt állítja: a karizmák között „ugyanaz” […kai to auto…] a Lélek áll, nem több szellemi lény, amint az a görög vallási háttérből jövők számára logikusnak tűnt.
A háromságtan szerint a három személy összemoshatatlan és szétválaszthatatlan, de a modalizmus a személyeket össze akarja mosni, kapcsolatukat idézőjelbe teszi és színjátékká alacsonyítja. Az Írásokban azonban az Atyával és a Fiúval együtt a Lélek is gyakran együtt, mégis külön személyként van említve, és külön is cselekednek, egymásról külön személyként beszélnek, és egymással is kommunikálnak (ld. 4. pont). A Lelket az Atya és a Fiú küldi, a Lélek az Atyától és a Fiútól vett üzenettel a Fiút dicsőíti stb.
Végül, mindez alapján kizárható az a modalista tévhit is, miszerint a Lélek csak az időben harmadik megjelenési forma lenne, és miután Isten megszűnt Atyának, majd megtestesült Fiúnak lenni, most csak Szentlélekként létezne. A három személy ugyanis folyamatosan létezik a jelenben és a jövőben is (pl. a Fiú végül átadja a hatalmat az Atyának, 1Kor 15:24 stb).
5.4. Isten saját lelke, bensője?
Hivatkozás: Az 1Kor 2:11-12 szerint, ahogy az embernek van saját lelke, bensője, úgy Istennek is van saját lelke, bensője, de ez nem külön, harmadik isteni személy.
Pál apostol gondolatmenete azonban másról szól (ld. 2:7-10). Senki sem jött rá, hogy valójában kit feszítettek keresztre, mert ilyesmit még senki sem látott vagy hallott, és ilyesmi senkinek sem jutott az eszébe, de „nekünk” az Isten nyilatkoztatta ki, hogy Jézusban nem mást, mint a dicsőség Urát feszítették meg. A Lélek ugyanis mindent kikutat, kinyomoz [eraunaó], még Isten „mélységeit” [bathosz] is, ami az emberek számára nem nyilvánvaló, rejtett dolgokra utal, mint amilyenek az üdvterv részletei (vö. Lk 9:44-45, 18:33-34, Jn 10:17-20, 12:16, 20:9).
Pál ebből a szempontból von párhuzamot: az emberi lélek és az ember megértése, illetve Isten Lelke és Isten – mélységeinek – megértése között. Amit az Atya eltervezett és a Fiú véghezvitt (ApCsel 2:23, Gal 1:4, Zsid 10:10), azt a Lélek által most már mi is érthetjük. E Lélektől jött tanítást, e lelki dolgokat a lelki emberek fogadják el, akik az Istenből való Lelket kapták meg (ld. 1Kor 2:11-14).
Pál apostol tehát nem azt állítja, hogy „a Lélek tulajdonképpen” Isten lelke, azaz bensője, hanem azt, hogy amiképpen egy ember megértéséhez (ti. hogy mit miért tesz) bele kell látnunk a lelkébe, úgy Isten tettei megértéséhez is rászorulunk Isten – konkrétan Isten Lelkének a – kinyilatkoztatására, leleplezésére.
5.5. A harmadik isten?
A Szentírás legalább két tucat szövegben jelenti ki, hogy JHVH Elohim az egyetlen igazi Istenség, akit az istenek, istenfiak, angyalok is mind imádnak. A háromságtan sem arról szól, hogy hány isten van („három”), hanem arról, hogy az Egyetlen Isten lényén belül három személyt vagy alanyt látunk a Szentírásban. Az ún. triteizmussal csak a háromságtan tagadói vádolták a háromságtan híveit, tévesen.
5.6. Isten lényén belül a női aspektus?
Hivatkozás: Az 1Móz 1:27 szerint Isten az embert saját képmására teremtette, férfivá és nővé teremtette, tehát Isten kétnemű vagy a lényében dualitás van: az Atya (és a Fiú) képviseli a férfi, a Lélek a női „aspektust”, aki a hívőket újjá „szüli”, ez pedig női szerep.
A Szentírás szerint a biológiai nem a teremtmények szaporodásának eszköze, de a Teremtőnek nincs neme, mint a pogány vallások isteneinek, azoktól eltérően nem is szaporodik, és dualitás sincs benne, mint egyes távol-keleti ihletésű tanokban.
-
A bibliai istenkép – a dualista világképektől eltérően – eleve három azonos természetű isteni személyt tár elénk, nem kettőt, és nem is kétfélét.
-
A „Lélek”-re vonatkozó bibliai szavak nyelvtani neme is háromféle: a héber rúach nőnemű, a görög to pneuma semleges nemű; a görög ekeinosz és ho névmás („ő”) pedig hímnemű (Jn 14:17, 15:26, 16:14 stb.).
-
A héb. jálad és gör. gennaó ige jelentése az alanytól függően – és megfelelő igealakban – leírhat női vagy férfi funkciót, szülést vagy nemzést egyaránt, ezért Isten is nemzője és szülője népének (5Móz 32:18) – ahogy a magyarban az anya és az apa is „szülő”.
-
Nem csak a Lélek spirituális „szülő” (Jn 3:3-8), hanem Isten, mint olyan (Jn 1:13), a Szava (1Pt 1:22), a Krisztus (1Jn 2:28-29). A „szülés” képe ugyanarra utal, amire a többi kép: új jön létre. Ezért a lelki „újjászületés” párhuzamos képe például az örökbefogadottság mint új családi állapot (Jn 1:12-13), a megújító fürdő (Tit 3:5) és a víz alól kiemelkedés a halálból való feltámadás képeként (Róm 6:4).
-
Isten óvó szeretetét a Szentírás nem csak az atyai, hanem az anyai gondoskodás képével is leírja (Ézs 66:13), még anyamadár (sas, tyúk) képével is (Ruth 2:12, Zsolt 57:1, Ézs 32:11, Lk 13:34). Az anyaság azonban nem merül ki a dajkálásban, ezért Isten esetenként a gyermekét elvesztő vagy védő nőstény vadállat érzésével is azonosul (Hós 13:8). Nem véletlen, hogy a pásztori munka részben anyai gondoskodáshoz is hasonlít (1Thessz 2:7).
Az Atya és a Fiú nem két „hímnemű” mennyei lény, ahogy Isten „atya” volta és népe vagy Jézus „Fiú” volta sem modern, mentálhigiénés értelemben vett apa-fiú modellt állít elénk.
-
Az Ószövetségben Isten azért nevezi magát „Atyának” és népét a „fiainak”, hogy érthető módon kifejezze egyik tulajdonságát, felelős gondoskodását (Hós 1:1-4), illetve az övéivel való viszonyát: fiai a szolgái is (2Móz 4:22-23, 3Móz 25:55).
-
Az Újszövetségben „a Fiú” [ho hüiosz], aki Jézusban valóságos emberré lett, mennyei származását és szolgálatát tekintve is „a Fiú”, de e kifejezés mögött sajátos nyelvi jelenség is áll. A héberben ui. a „…fia” nyelvtani szerkezet származásra utaló és minősítő funkciót is ellát: „Isten fia” = aki Isten, „Ember fia” = aki ember, „engedetlenség fiai” = az engedetlenek, „halál fia” = halálra ítélt stb.
-
Amikor Jézus kijelentette, hogy Isten a saját apja, a kortárs zsidók okkal gondoltak arra, hogy „istennel egyenlővé teszi magát” (Jn 5:17-18) vagy „istenné teszi magát” (Jn 10:30-33), hiszen Istentől csak Isten születhet.
A fentiek alapján, amikor a Fiúba vetett hit révén az Isten-ember kapcsolat szülő-gyermek viszonylatba kerül át (Jn 1:12-13, 1Jn 3:1, Ef 5:1, Róm 8:14-17, Gal 3:26), a kapcsolat megváltozása spirituális változást is hoz:
-
ahogyan a Fiúban benne volt az Atya, és a Fiú az Atyában (Jn 10:30,38, 14:7-11),
-
úgy a Fiúban hívők is a Fiúban vannak, és a Fiú is bennük a Lélek által (Jn 6:56-57, 14:15-20, 17:11,21-23, Róm 8:9-17 stb.).
5.7. Angyali lény?
Hivatkozás: A Szentlélek csak a „szolgáló lelkek” (Zsid 1:14 [leiturgika pneumata]) egyike, teremtmény, nem Isten, mint az Atya és a Fiú.
A láthatatlan világ lakói (angyalok, démonok) hatalmas, értelmes szellemi lények, de csak teremtmények, „szolgáló lelkek” (Zsid 1:14), s mint ilyenek
-
létezésüknek volt kezdete,
-
más lényt nem tudnak teremteni,
-
egyszerre csak egy helyen lehetnek,
-
és sehol sem nevezi őket a Biblia Úrnak [héb. adón/adonáj, gör. küriosz / deszpotész].
A Szentlélek azonban Isten minden tulajdonságában és tevékenységében osztozik, amilyen a Biblia szerint csak Isten lehet, és amit csak Isten tehet:
-
Isten mindig is létezett, létezésének nincs rajta kívül álló oka, azaz örök, így Isten Lelke, a Szentlélek is örök (Zsid 9:14 vö. Jn 14:16)
-
a Szentlélek élőlényeket teremt és életet tart fenn (Jób 33:4, Zsolt 33:6, 104:30)
-
a Szentlélek mindenhol jelen van (Zsolt 139:7-10 vö. Jn 14:16)
-
a Szentlélek az Úr Isten Lelke (Bír 14:6, Lk 4:18, ApCsel 5:9, 8:39), az Úr Krisztus (Lk 2:11, Róm 10:9-13) Lelke (Róm 8:9-10,14-17), illetve az Úr a Lélek (2Kor 3:17).
Ezért a Lélek káromlása Isten káromlása (Mt 12:31-37), a Lélek vezetése Isten vezetése (ApCsel 16:6-10), és a Léleknek hazudni annyi, mint Istennek hazudni (ApCsel 5:3-4,9), a Lélek bizonyító ereje Isten ereje (1Kor 2:4-5) stb.