© dr. Szalai András, Apológia Kutatóközpont (v.1. 2019.07.05.) PDF
Amikor a Szent Lélek az emberben lakozást vesz, új életet ad neki, elkezdi belülről átformálni. De nem csupán az egyes hívőben akar munkálkodni, hanem a hívők között, és a hívőkön keresztül a nem hívő környezetükben is. Az egyház felépüléséhez, működéséhez és hatékony szolgálatához egy folyamatosan megújuló természetfeletti erőforrásra, a Szentlélek teljességére van szükség. Bár ezt minden felekezet vallja, a „Szentlélek-keresztség” fogalmáról eltérő felfogások léteznek, amelyek részben azért végletesek, mert sokszor inkább egymásra reagálnak, mint a Bibliára. Tanulmányunk a témával kapcsolatos bibliai fogalmakat, képeket, értelmezéseket, illetve félreértéseket és fordítási hibákat tekinti át.
1. A Lélek kiöntésének ígérete
Isten ószövetségi ígéretei szerint egy napon a Lelkét „kiönti” minden hívőre (Jóel 3:1-2 stb.).
Az 1. században a Messiás előfutára, Keresztelő / Bemerítő János is azt hirdette, hogy bár ő csak vízbe merít, aki utána jön, az – hagyományos magyar fordításban – „Szentlélekkel fog keresztelni”, vagy pontos, magyaros fordításban: „Szentlélekbe fog meríteni” [gör. baptizó = bemerít, belemárt, átitat] (Mt 3:11, Mk 1:8, Lk 3:16, Jn 1:33, ApCsel 1:5, 11:16).
Jézus a Lélek, mint víz metaforát használva hirdette, hogy olyan vizet ad [didómi], ami eloltja az ember (Isten utáni) szomját, sőt, örökre „buzgó forrássá” [pégé hüdatosz hallomenu] „válik benne” [genészetai en autó] (Jn 4:14). Ezért aki szomjas, jöjjön/menjen [erkhomai] hozzá, és igyon [pinó], mert aki benne bízik, annak „belsejéből” [ek tész koiliasz] „élő víz”, azaz forrásvíz folyamai [potamoi … hüdatosz zóntosz] fognak ömleni (Jn 7:37-39). János szerint ezt a Lélekről mondta, akit a benne hívők fognak kapni [lambanó].
Jézus a mennybe menetele előtt utasította a tanítványait, hogy maradjanak Jeruzsálemben, amíg el nem küldi azt, akit az Atya megígért: amíg – szó szerint – nem „öltöznek fel” [endüó] „erőt” [dünamisz] „a magasságból” [ex hüpszusz] (Lk 24:49), azaz erőt [dünamisz] fognak kapni [lambanó], amikor „megérkezik” vagy „rájuk tör” [eperkhomai] a Szent Lélek, és akkor a tanúi lesznek (ApCsel 1:8).
2. Az ígéretek beteljesedése
Pünkösdről tehát Jézus előre megmondta, hogy mi fog történni (Lk 24:49, ApCsel 1:5,8), és ami történt, azt Lukács leírta (ApCsel 2:2,4), Péter apostol pedig a történteket értelmezte a prédikációjában (ApCsel 2:17,33,38). Mind ugyanarról az eseményről szóltak, csak eltérő megfogalmazással.
2.1. Zsidók Jeruzsálemben
Érdemes tehát végig vennünk, hogy hogyan írtak pünkösdről azok, akik átélték, pontosított fordításban (a görög igék szótári alakjával, vonzataival):
- 1:5 nemsokára „Szentlélekbe [en pneumati hagió] lesztek merítve [baptizó]”
- 1:8 erőt kaptok, amikor „rátok [epi hümasz] tör [eperkhomai] a Szentlélek”
- 2:2 „hatalmas szélrohamhoz hasonló zúgás az égből” (vö. Jn 3:8 „a szél fúj, ahol akar…”), ami „betöltötte [pléroó] az egész házat”
- 2:4 „mind megteltek [piplémi + birt.] Szentlélekkel”
- 2:17 Péter szerint Isten jóeli ígérete teljesedett be: „ki fogok önteni” [enkheó] a Lelkemből” [apo tu pneumatosz mu] minden hívőre
- 2:33 Jézus megkapta az Atyától, és „kiöntötte” [enkheó] a megígért Lelket, a jeruzsálemiek ezt látták, hallották
- 2:38 ígéret a megtérőknek: „megkapjátok [lambanó] a Szentlélek ajándékát”, azaz ajándékul a Szentlelket (őt magát, nem csupán az egyik ajándékát).
Ami a tetőn együtt levő hívőket illeti, a hagyományos lélekszám (120 fő) csak egy korábbi összejövetelnél olvasható (ApCsel 1:15), a „mindnyájan” (2:1) éppúgy vonatkozhat a Tizenkettőre (1:26) és asszonyokra (1:14), mint százhúszra.
- Lényeg, hogy pünkösdkor tíz apostol már újjászületett hívő volt, mert amikor Jézus megjelent köztük, azt mondta nekik: „vegyetek” [lambanó] Szentlelket, majd „beléjük fújt” [emfüszaó] (Jn 20:22, ue. 1Móz 2:7 LXX). Tamás ekkor nem volt jelen, Mátyást pedig utólag választották be a Tizenkettő közé.
- Tíz apostol tehát külön eseményként élte meg, hogy a Lélek rájuk tört, ki lett öntve rájuk, bele lettek merítve, ők beteltek vele, és így erőt öltöztek fel, erőt kaptak. Két apostol és mindenki más viszont mindent az újjá születéssel egyszerre élt át: a Lelket teljességében vették.
Összefoglalva, a pünkösdi eseményt leíró kifejezéseket, képeket szinonimának tekinthetjük, mert ugyanazt írják le: erőt kaptak a magasságból, a Magasságostól.
2.2. Samáriaiak
Fülöp evangelizálása nyomán a samáriaiak is megtértek, be is merítkeztek. Nagy jelentősége volt annak, hogy Samária „befogadta” vagy „átvette” [dekhomai] az Igét (ApCsel 8:14), mert Samária etnikailag és vallásilag kevert, a zsidókkal szemben ellenséges terület volt. A samáriaiaknak a zsidó apostolok tekintélyét kellett elfogadni (vö. Jn 4:22), a zsidóknak pedig bizonyosság kellett a samáriaiak megtéréséről (vö. ApCsel 1:8).
- Péter és János tehát lement Jeruzsálemből, és imádkozott értük, hogy vegyenek / kapjanak [lambanó] Szentlelket, mert még egyikükre sem „hullt rá” [epipiptó] (8:15-16).
- Az ima után a samáriaiak „kaptak / vettek [lambanó] Szentlelket” (8:17), illetve az Ég felől nézve „adatott” [didómi] nekik Szentlélek (8:18). (A „részesültek a Szentlélek ajándékában” fordítás (ÚFO, RÚF) a 15. és 17 versben sajnos félrevezető.)
Samáriában Péter és János számára a Lélek „vétele” a Lélek „lehullását” jelentette. A samáriaiak valóban hittek, be is merítkeztek, a Lélek már bennük volt, de még nem tört rájuk, nem lett kiöntve rájuk, nem teltek be vele úgy, mint a zsidók pünkösdkor, és az apostolok ezért imádkoztak.
- Fontos látni, hogy a Léleknek két ellenséges emberi közösséget kellett egyesíteni, és mindkét félnek szüksége volt érzékelhető bizonyítékra. Ha Simon mágus is látott (8:18) jelértékű megnyilvánulást (akármi volt is az), akkor az apostolok és a samáriaiak is.
- Ha a „Lelket venni” kifejezés csak arra vonatkozhatna, hogy valakiben benne van-e egyáltalán a Lélek, azaz újjászületett-e, akkor kell olyan kérdésekkel birkózni, hogy hívő és bemerített samáriaiakban miért nem volt benne a Lélek – de ez ellentmondana az egész Újszövetségnek.
2.3. Rómaiak
Ami a római Kornéliuszék esetét illeti, ismét két ellenséges emberi közösség egyesítése volt a feladat. A zsidók számára szükséges bizonyítás részben előre történt (Péter látomása, ApCsel 10:1-16), részben menet közben.
- Péter még beszélt, amikor hirtelen „lehullt” [epipiptó] „mindenkire” [epi pantasz] a Szentlélek (10:44), a Péterrel levők csodálkoztak is, hogy a Lélek rómaiakra is „kiöntetett” [enkheó] (10:45). Péter ekkor kijelentette, hogy be kell őket meríteni, mert „megkapták” [lambanó] a Szentlelket, „mint mi” [hósz kai hémeisz] (10:47).
- Péter az apostoli tanácsban beszámolva a történtekről ugyanígy fogalmazott: a Lélek „lehullt” [epipiptó] „rájuk” [ep’autusz] (11:15), erre neki eszébe jutott János ígérete: „de ti Szentlélekbe lesztek merítve” [baptizó] (11:16), azaz Isten ugyanúgy „(meg)adta” [didómi] nekik a Lélek ajándékát, „mint nekünk” [hósz kai hémin] zsidóknak, akik hittünk az Úr Jézus Krisztusban (11:17).
Kornéliuszék esetében tehát a Lélek „lehullása”, a Lélekbe „merülés” és a Lélek „adása” a szinonima: egyszerre születtek újjá és lettek átitatva a rájuk hulló Lélekkel. A Lélek végleg áttört a Nép és a népek közötti falakon.
2.4. János-tanítványok
Végül, pünkösd után kb. 20 évvel (!) a kis-ázsiai Efezusban Pál „valamilyen” tanítványokra [tinasz mathétasz] bukkant, és valamit hiányolhatott, mert rákérdezett, hogy „vettek-e” vagy „kaptak-e” [lambanó] Szentlelket, amikor hitre jutottak? (ApCsel 19:2) Mint kiderült, Keresztelő János tanítványai voltak, akik még nem is hallottak a Szentlélekről.
- Pál prédikációja nyomán Jézusban is hitre jutottak, be is merítkeztek (19:5). Amikor pedig Pál rájuk tette a kezét (imádkozott értük), „rájuk” [ep’autusz] „jött” [erkhomai] a Lélek (19:6).
- A Lelket venni / kapni jelentése itt más: Pál először arra volt kíváncsi, hogy egyáltalán van-e bennük Szentlélek, mert számára kiderült, hogy nem voltak újjászületett emberek. A bemerítkezés és ima után azonban „rájuk jött” a Szentlélek, és ismét jeleket adott.
Összefoglalva elmondhatjuk, hogy tíz apostol és a samáriaiak esetében a Lélek vétele után jött a Lélek teljessége, pünkösdkor két apostol és a többiek, illetve Kornéliuszék és a János-tanítványok esetében pedig a Lélek vétele és a betelés egyszerre történt. A Lélek fújt, ahol és ahogy akart.
3. Az újszövetségi szóhasználat
A szóhasználat változása figyelemmel követhető az evangéliumoktól a levelekig, de hogy ez fejlődés-e, az bizonytalan abból a szempontból, hogy az evangéliumok a levelek nagy részénél később lettek megírva, illetve szerzőik biztosan ismerték a mennybemenetel utáni első nemzedék (kb. i. sz. 33-64) szóhasználatát.
- Mt 3:11 – Szentlélekbe (és tűzbe) meríteni [baptizó]
- Mk 1:8 – Szentlélekbe meríteni [baptizó]
- Lk 3:16 – Szentlélekbe (és tűzbe) meríteni [baptizó]
- Lk 11:13 – Szentlelket adni [didómi], kérni [aiteó]
- Lk 24:49 – felölteni [endüó] erőt a magasságból
- Jn 1:33 – Szentlélekbe meríteni [baptizó]
- Jn 3:5 – Lélektől és víztől születni
- Jn 3:8 – a Szél [pneuma] fúj [pneó], amerre akar
- Jn 4:14 – vizet adni [didómi], ami buzgó forrásvízzé válik
- Jn 7:38 – forrásvíz folyamai ömlenek
- Jn 20:22 – rájuk fújni [emfüszaó] = Szentlelket kapni/venni [lambanó]
- ApCsel 1:5 – Szentlélekbe meríteni [baptizó]
- ApCsel 1:8 – a Szentlélek rájuk tör [eperkhomai]
- ApCsel 2:1-3 – szél [pnoé] zúgása az égből, Szentlélekkel megtelni [piplémi],
- ApCsel 2:17-18,33 – a Lelket kiönteni [enkheó]
- ApCsel 4:18.31 – Szentlélekkel megtelni [piplémi]
- ApCsel 8:15-16 – Szentlelket venni [lambanó] = a Lélek rájuk hull [epipiptó]
- ApCsel 9:17 – Szentlélekkel megtelni [piplémi]
- ApCsel 10:44-47 – a Szentlélek rájuk hull [epipiptó] = a Lelket kiönteni [enkheó] = a Lelket kapni/venni [lambanó] =
- ApCsel 11:16 = Szentlélekbe meríteni [baptizó] = a Lelket ajándékul adni [didómi]
- ApCsel 13:9 – Szentlélekkel megtelni [piplémi]
- ApCsel 19:2,6 – Szentlelket kapni/venni [lambanó], a Lélek rájuk jön [erkhomai]
- 1Kor 12:13 – Lélekbe meríteni [baptizó], Lélekkel megitatni [potizó]
- Ef 5:18 – Lélek által ki- vagy beteljesedni [pléroó]
- Tit 3:5 – a Lélek újjászülő, megújító fürdője [lutron].
Az iratokon tehát az alábbi alapvető motívumok követhetők végig:
- a Lelket, mint ajándékot az ember kérheti [aiteó], Isten (meg)adja [didómi], az ember pedig kapja/veszi [lambanó]
- a Lelket, mint lelki szomjúságot oltó vizet Isten kiönti [enkheó], az embert megfürdeti [lutron], belemeríti, mártja, átitatja [baptizó], vele megitatja [potizó], így az forrássá [pégé] válik benne, a Lélek az embert be tudja tölteni [piplémi], illetve általa tud ki- vagy beteljesedni [pléroó]
- a Lélek munkálkodása gyakran hirtelen történés: Jézus megelevenítő leheletként beléjük fújja [emfüszaó], a Lélek rájuk jön [erkhomai], rájuk tör [eperkhomai], rájuk hull [epipiptó] a magasságból stb.
A témával kapcsolatos eltérő tanítások oka részben az, hogy egy kifejezésnek egy jelentést tulajdonítanak. Az eddigiek alapján azonban logikus lépésnek tűnik, ha ezen az előfeltételezésen túllépünk. Így elkerülhetjük azt, hogy ellentmondásba kerüljünk az Újszövetséggel, vagy ellentmondást teremtsünk benne.
3.1. „A Lélek ajándéka”
A „Lélek ajándéka” birtokos esetben áll, és kétféle képpen érthető: mint a Lélektől kapott ajándék, vagy a Lélek, mint ajándék. A megtérők egyértelműen „a Szentlélek ajándékát” veszik, azaz ajándékul magát a Szentlelket, és nem csupán a Lélek egyik szolgálati ajándékát (ApCsel 2:38, 10:45 vö. 11:16-17). Mivel a Lélek Isten ajándéka, ezért sem őt magát, sem az ő ajándékait nem lehet adni-venni (ApCsel 8:20).
3.2. A Lelket „venni” vagy „kapni”
A Leket Isten „adja” [didómi], mi pedig „(meg)kapjuk” vagy „vesszük”, ez utóbbi a görögben ugyanaz a szó [lambanó]. Egyfelől, a Lélek vétele-megkapása történhet a hitre jutáskor (Jn 7:37-39, 20:22, ApCsel 19:2), másfelől, a Lélek lehullására is utalhat (ApCsel 8:15-17, 10:44-47).
Végül, Jézus szerint, ha mi tudunk gyermekeinknek jót adni, mennyivel inkább „fog adni” [didómi] Szentlelket az Atya, „az őt kérőknek” [toisz aituszin auton] (Lk 11:13). Ez vagy a pünkösdről szóló ígéret, vagy azóta is minden hívőre vonatkozik. Utóbbi esetben, mivel a Lélek folyamatosan benne van a hívőben, talán arra utal, hogy a hívő a Lélek folyamatos megújító, tisztító, erősítő és vezető munkálkodását kérheti, illetve hogy szükséges és természetes e függésben maradnia.
3.3. A „Szentlélek-keresztség” vagy „Szentlélekbe merítés”
A magyar „Szentlélek-keresztség” vagy pontosabban Lélekbe merítés-merülés fogalmához több, egymásnak ellentmondó felekezeti modell tapad.
Az eltérések fő oka, hogy két eltérő élménytípust (ld. első két pont) és egy állapotleírást (ld. 3. pont) eltérően kötnek össze:
- ami a tíz apostol (Jn 20. ApCsel 2.) és a samáriaiak élménye (ApCsel 8.): a Lélek vétele után a Lélek teljességének vétele
- ami két apostol (ApCsel 2.), a rómaiak (ApCsel 10-11.) és a János-tanítványok (ApCsel 19.) élménye – a Lélek vétele és egyúttal teljessége
- ami minden hívő állapota: a Lélek újjászülő fürdője és az üdvösség (Tit 3.), a Lélekkel megitatva lenni és a Krisztusba tagozódás (1Kor 12.).
Talán használható szintézishez, a probléma feloldásához vezetne, ha
- nem bibliai „szakkifejezésekben” gondolkodunk, amelyeknek aztán csak egy jelentést tulajdonítunk,
- hanem a bibliai képekben (ráhull, kiönt, belemerül, betelik, iszik),
- és azok jelentőségében (átalakul és erőt kap).
Például egy poharat bele lehet meríteni a lavór vízbe úgy is, hogy azonnal telemegy, de úgy is, hogy először csak kevés víz megy bele (van benne), és csak később nyomjuk teljesen víz alá a száját (tele van vele). Ha az analógia helyes,
- akkor minden megtérő belemerül a Lélekbe és meg lesz itatva a Lélekkel, részben vagy teljesen, újjá születik, megújul, Krisztusba tagozódik,
- és hitélete során a Lélek újra meg újra teljesen is betöltheti (ld. ApCsel), illetve folyamatosan kiteljesíti (Ef 5:18).
Mivel az Újszövetség egyedül a piplémi = „betölteni” igét használja ismétlődő egyéni vagy közösségi esemény leírására (ti. hogy „betelt a Lélekkel”), a többi szinonimát (lehull, kiöntetik stb.) valamiért nem, ezért talán joggal javasolható, hogy az életünk során újra meg újra előforduló eseményre ezt a szót használjuk pl. az eltérő értelmezésekkel terhelt „Szentlélek-keresztség” fogalma helyett.
4. A Lélekkel megtelés módjai
Az Újszövetség eredeti szövegéből jól látszik, hogy a Lélekkel való betelés az emberrel mindig történik, tehát ilyenkor Isten cselekszik az emberrel. A görög ige [piplémi] mindig szenvedő szerkezetben áll: az ember betelik, betöltetik. Ezért nem szerencsés kifejezés a „betöltekezés”, ami se nem aktív, se nem passzív, hanem mediális alak, ami azt sugallja, hogy mi is aktívak vagyunk a dologban.
Az ApCsel szerint a Lélek váratlanul, maradandóan és ismételten is betölthet:
- váratlanul, egyszeri történésként, de többször is – ld. az egész gyülekezetet Péterrel együtt (2:4), Pétert másodszor (4:8), a gyülekezetet ismét (4:31), Pált először (9:17) és másodszor (13:9)
- hosszabb-rövidebb időre maradandóan is – ld. a diakónusokat (6:3-5), közülük István vértanút (7:55), illetve Barnabást (11:24).
5. A Lélek teljességének hatásai
A Lélekkel való betelés, a Lélek teljessége hatást gyakorolhat…
- az ember értelmére: más nyelven való imára, prófétálásra és Isten magasztalására indíthatja (ApCsel 2:4, 10:46, 19:6); álmot, látomást, próféciát ad neki (2:16-18), illetve bölcsességet a közösség szervezéséhez (6:3-5)
- az ember érzelmeire: örömöt adhat egyénnek és egy egész közösségnek egyaránt (ApCsel 13:52 vö. Róm 14:17), de haragra is indíthat (ApCsel 13:9 vö. Jn 2:13-17, de vö. Ef 4:26 és Jak 1:20)
- az ember akaratára: hitet adhat valakinek ahhoz, hogy másokat bátorítson szolgálatra (ApCsel 11:24), illetve közvetlenül is felbátoríthat egy egész közösséget (4:31)
- az ember testére, konkrétan gyógyulásként (ApCsel 9:13)
- az Istennel való kapcsolatára: Isten magasztalására indíthat (ApCsel 2:4), bölcsességre, Isten akaratának felismerésére, magasztalásra, hálaadásra indíthat (Ef 5:15-20)
- az ember másokkal való kapcsolatára: a bölcsesség ajándéka révén békességet adhat egy feldúlt közösségbe (ApCsel 6:3-5); tiszta gondolatokat, szavakat, sőt, közös dicsőítést (Ef 5:19).
6. Összefoglalás
Összefoglalva elmondhatjuk, hogy aki Jézusban hisz, az a Szentlelket megkapja / veszi – ez kell a lelki újjászületéshez, megújuláshoz, a Krisztus testébe tagozódáshoz, az üdvösséghez. A Lélekkel való hirtelen betelés és a Lélek huzamosabb teljessége azonban a hatékony szolgálathoz adhat sokféle, rendkívüli erőt.
A Lélek egyfelől leszállhat spontán módon, ha nem is várjuk; másfelől imában kérni lehet a leszállását és teljességét – de sem magát a dolgot, sem a mikorját vagy a hogyanját nem szabad erőltetni, mert ez csak pszichés utánzatokhoz vezet.
Ha a Lélek betölt, az nem érzékelhetetlen, hanem a sokféle pozitív hatás révén felismerhető, és nem csak egy jele van, hanem sokféle.
A Szentlélek teljessége nem arról szól, hogy mi minél többet birtoklunk a Lélekből („betöltekezés”), hanem arról, hogy Isten többet vesz birtokba belőlünk, hogy az átlagosnál sokkal közelebb von minket magához. Lényege, hogy amikor szükséges, akkor a hívő Istennel együtt, teljes összhangban gondolkodhat, érezhet, akarhat és cselekedhet, a hétköznapinál nagyobb mértékben. A Lélek teljessége tehát nem bizsergésről vagy kellemes érzésekről szól, hanem nagyon is gyakorlati dolgokról.
Végül, a Szentlélek Krisztus Lelke: akit a Lélek tölt be, az Krisztussal van tele, ezért csak krisztusi módon viselkedhet.
7. Félreértések, szélsőségek, hamis tanok
A Szentlélek-keresztséggel, a Lélek teljességével kapcsolatos eltérő modellek, félreértések, szélsőségek és hamis tanok mögött
- részben fordítási hibák, részben választott értelmezési lehetőségek állnak,
- illetve az a magyarázatra szoruló tény is, hogy a Lélek megtapasztalásának hétköznapi és nem hétköznapi szintje is van,
- illetve ennek a lehetőségnek a tagadása bizonyos visszaélések miatt.
7.1. A pünkösdi szélvihar és a lángok csupán természeti jelenség volt?
Nem, az ApCsel 2:1-6 szövege kizárja annak a lehetőségét, hogy természeti jelenségeket (vihar, tűz) értelmeztek volna természetfelettiként. Ha tüzet látunk, de nem ég semmi, az nem normális (ld. égő csipkebokor). Ugyanígy, ha süvöltő szelet hallunk egy házon belül, de nincs légmozgás, vagy nyelveket látunk lángolva megjelenni és a jelenlévők feje fölött eloszlani, az nem természetes történés.
- Először is, minden hirtelen történt [egeneto afnó]: az égből [ek tu uranu] olyan zaj/üvöltés [ékhosz] támadt, mint […hószper…] egy erős/erőszakos [biaiosz] szélroham [feromenész pnoész]. Nem azt állítja, hogy vihar támadt, hanem hogy olyan zaj támadt, ami üvöltő szélrohamhoz hasonlít. És nem a környékre csapott le vihar: a hang az egész házat töltötte be [eplérószen holon ton oikon], ahol ültek, és a környék is azért futott össze, mert hallották a hangot [fóné] az épületből.
- Másodszor, a házon belül megjelentek nekik [ofthészan autoisz] „megosztott nyelvek” [diamerizomenai glósszai], „mint tűz” [hószei pürosz] – tehát nem lángnyelvek –, és egyenként rajtuk maradtak [ekathiszen]. Megteltek a Szentlélekkel, és „különböző nyelveken” [heteraisz glósszaisz] kezdték el Istent magasztalni, hogy a Lélek adta nekik (2:4,11). Ez Bábel megfordítása: a nyelvileg megosztott emberiséget Isten különböző nyelveken hangzó imával hívja egységre Jézus Krisztusban.
7.2. A Lélek-keresztség mindenkinek adatik – nincs többre szükség?
A Lélek-keresztség vagy inkább Lélekbe merülés valóban olyasmi, amit a Messiás mindenkivel művel, hiszen Lelkével megitatott embereket Krisztusba tagol (1Kor 12:13), és Lelkével megfürdetett embereket újjá szül és üdvözít (Tit 3:5). Akik azonban csak azokra az élmény-leírásokra figyelnek, amikor emberek a Lelket teljességében vették (rómaiak, János-tanítványok), ráadásul egyes karizmatikus szélsőségek elrettentik őket attól, hogy többre vágyjanak, azok szerint a megtéréskor minden megtörténik velünk, ami megtörténhet – többre nincs szükség.
- A Lélekbe merülés jelentősége az Újszövetségben valóban az újjászületéssel, az üdvösséggel, a Krisztus Testébe tagozódással is kapcsolatos.
- Ugyanakkor a Lélekbe merülés szinonimája a Lélekkel való betelés is, ez pedig ismétlődő és hosszabb-rövidebb ideig maradandó hatású történés, aminek sokféle megnyilvánulása van (nem csak egy jele), és mind valamiféle szolgálattal kapcsolatos (nem érzésekről szól).
7.3. Létezik külön Szentlélek-keresztség és tűz-keresztség?
A Mt 3:11 és a Lk 3:16 előzményeként János azt állítja, hogy aki utána jön, az nála erőben és méltóságban is nagyobb, ő „csak vízbe” merít, de a Messiás „szent Lélekkel és tűzzel” [en pneumati hagió kai püri]. A sajátos kifejezésnek több értelmezése alakult ki, néhány talán ki is egészíti egymást.
- János külön Lélekbe merítésről, és külön tűzbe merítésről beszél. – A párhuzamos helyek (Mk, Jn, ApCsel) azonban csak Lélekbe merítésről szólnak, külön „tűzbe merülés”-re utalás sincs.
- A tűz a Lélek olvasztó-tisztító munkálkodására utal, a helyes fordítás az egyet-kettővel (ún. hendiadüsz) nyelvtani alak révén „tüzes Szentlélekkel”. – A Lélekbe és tűzbe merítés valóban egyetlen aktusnak tűnik, de Léleknek már van jelzője: szent. Az en pneumati hagió kai püri szó szerint „Lélekbe szentbe és tűzbe”. A hendiadüsz forma („az” – 1. főnév – „és” – 2. főnév) kötelező eleme az első főnév előtti névelő (pl. az Isten és Atya = az Atya Isten), bizonyításra szorul, hogy beleolvadhat-e a prepozícióba (en…).
- A Messiás pünkösdkor Lélekkel keresztelt, de az ítéletkor tűzzel fog „keresztelni”. – A Lk 3:17-beli csűrbe gyűjtés és polyvaégetés valóban a későbbi ítélet képe, az „…és tűzzel” kiegészítés utalhat a tűztóra is (Jel 21:14-15).
- A Messiás pünkösd óta a megtérőket Lélekbe is meríti, a nem megtérőket tűzbe. – Az Újszövetség azonban a tűzre csak a végső ítélettel kapcsolatban utal, a Lélek embermentő munkálkodásával párhuzamos, ítéletes „tűzbe merítést” sehol sem említ.
- A Lélek itt még nem keresztény teológiai fogalom, hanem ószövetségi képként „szél/lehelet/lélek” [héb. rúach ~ gör. pnoé/pneuma] jelentéssel áll, tehát: „szent széllel és tűzzel”. – Ez utalhat a kortársak által tapasztalt („titeket”) pünkösdi szélre és lángnyelvekre, a 3:17-beli csűrbe gyűjtés az egyház korszakára, a munkát lezáró polyvaégetés pedig a végítéletre.
7.4. A Szentlélek Krisztus testébe keresztel, Krisztus pedig a Szentlélekbe?
Az 1Kor 12:13 „…egy Lélek által mi is mind egy testté kereszteltettünk”. Egyes angolszász tanítók szerint itt a Lélek az alany, ő az, aki keresztel, és nem egy testté, hanem az egy testbe kereszteli bele a hívőt. Ez azt jelentené, hogy aki megtér, azt „a Lélek a Krisztus testébe meríti”, és később a Krisztus meríti az illetőt a Lélekbe, ez a Lélekkel való betelés. Ez az értelmezés azonban nem állja meg a helyét.
- Eleve nem a görög szövegből, hanem az angol fordítás (baptized by … Spirit) sajátságából fakad: az angolban ugyanis szenvedő szerkezetben a by személyre és dologra is vonatkozhat. A görögben nem így van.
- A baptidzó (bemeríteni, keresztelni) ige ugyan szenvedő [ebaptiszthémen = „lettetek bemerítve”], de ilyenkor a cselekvés alanya hüpo + birtokos esetben áll; itt azonban a Lélek [pneuma] en + részes esetben áll, ami a cselekvés eszközére vagy inkább közegére utal, tehát a Lélek nem lehet az alany.
- Pál szerint „egyazon Lélekbe lettetek merítve” [ebaptiszthémen en heni pneumati], ami megegyezik a Biblia egészének tanításával is (ti. a Messiás merít a Lélekbe), és elkerülhetünk egy képzavart is (testbe nem lehet belemerülni, csak vízbe).
- Ami a „testbe” (into one body) fordítást illeti, az eisz alapjelentése valóban „ba-/be-”, de a baptidzó vonzata (ti. amibe merülünk) a görögben a részes eset. Az eisz-nek tehát itt nem irány-, hanem célhatározói funkciója van: „egyazon Lélekbe merítve lettünk egy testté”, vagy „egyazon Lélekbe lettünk merítve, hogy egy test legyünk.” Nincs tehát „Krisztusba merülés”, csak Lélekbe merülés, az is a Krisztus által.
7.5. Felszólít minket az Írás, hogy teljünk meg Szentlélekkel?
Az Ef 5:18 hagyományos fordításaiból úgy tűnik, mintha Pál apostol a bor helyett a Szentlélekkel való beteljesedésre, betelésre vagy eltelésre buzdítana. Egyeseknek az kérdés, hogy mit tehetnének a Lélekkel való betelésért, mások a zsoltárok éneklésétől, dicséretektől és hálaadástól várnak ilyen hatást, ismét mások a felszólító módra hivatkozva („teljetek meg”) másoktól kérik számon kérik, hogy tele vannak-e a Lélekkel?
- A gazdag jelentéskörű pléroó (betölt, megtelik) ige vonzata (értsd: amivel megtelik valami) a magyartól eltérően mindig birtokos esetbe kerül, és ezt a fordítók máshol mindig figyelembe is veszik (pl. ApCsel 6:3).
- Itt azonban az ige szenvedő szerkezetű, és ilyenkor az alany hüpo + birtokos esetben áll. Itt azonban a Lélek [pneuma] en + részes esetben áll, tehát a Lélek nem lehet az, akivel meg kellene telni, hanem „Lélek által” vagy „Lélekben” kell meg-, be- vagy eltelni, illetve be- vagy kiteljesedni.
- Nem az a kérdés, hogy borral vagy a Lélekkel vagyunk tele, hanem hogy melyik hogyan hat ránk? A „borban” [en oinó] mint közegben tönkremenés, romlás, züllés van [aszótia], de „a Lélekben” [en pneumati] mint közegben ki- vagy beteljesedés, a teljesség [pléróma] érzete és valósága.
- Pontosítva: „Ne részegüljetek meg bortól, amiben romlás / züllés van, inkább a Lélek által / Lélekben teljesedjetek ki / legyetek teljessé: énekelve egymásnak zsoltárokat, himnuszokat és lelki ódákat, énekelve és zsoltározva szívetekben az Úrnak, hálát adva mindenért.”
Az alkohol hatása a züllés, a kiüresedett kapcsolatok, a kárt pedig káromkodás követi. A Lélek hatására azonban Isten és ember, ember és ember kapcsolata teljessé válhat, az e feletti öröm és hála pedig a hívők gondolataiban („szívetekben”) és összejövetelein („énekelve” stb.) is megjelenik.
7.6. A Lélek-keresztség bizonyító jele a nyelveken imádkozás?
A klasszikus pünkösdi és több karizmatikus közösség modellje szerint a Lélek-keresztség vagy inkább a Lélekbe merülés bizonyító jele a nyelveken való imádság, más pünkösdi és karizmatikus irányzatok szerint ez csak az egyik lehetséges jel.
- Az eddigiek alapján azonban úgy tűnik, hogy a Lélekbe merülés, a Lélekkel való betelés stb. szinonimák, illetve, hogy a jelenségnek sokféle hatása van.
- Ráadásul, mivel a Lélekbe merülésnek több szöveg üdvözítő jelentőséget tulajdonít, ha a jel egy karizma lenne, akkor a karizma birtoklása gyakorlatilag üdvösségfeltétel lenne – amint ezt szélsőséges csoportok vallják is.