© dr. Szalai András, Apológia Kutatóközpont (v.3. 2014.07.08.) PDF
1. A History Channel (HC)
A „Történelem csatorna” 1995-ben jött létre, eredetileg dokumentatív műsorok sugárzására. Műsorainak színvonala, tudományos ismeretterjesztő értéke azonban igen eltérő, 2008 óta pedig elsősorban áldokumentatív műsorokat sugároz, összeesküvés elméleteket népszerűsít.
A 2009-ben elindított Ancient Aliens („Ősi idegenek”) című sorozat, amely a Prometheus Entertainment terméke, az ún. „ősi idegenek hipotézist” népszerűsíti, amelynek lényegét így foglalhatnánk össze:
- az ősi emberi kultúrákat földönkívüliek befolyásolták, az ember történelmébe folyamatosan beavatkoztak (és beavatkoznak)
- ezt bizonyítja a legkülönfélébb történelmi feljegyzéseknek, mítoszoknak, régészeti leleteknek és rejtélyeknek a hipotézis szerinti értelmezése
- a hipotézis elfogadása révén a közismert történelmi, régészeti (és modern politikai) rejtélyek mind magyarázatot nyernek.
1.1. A Prometheus Entertainment (PE)
A PE-et 1999-ben alapította Kevin Burns (1955-), producer, rendező és forgatókönyvíró. A PE programja az ismeretterjesztő műsoroktól az ún. valóságshawkig terjed. Burns a legtöbb amerikai ismeretterjesztő csatornának már dolgozott, saját műsorai azonban szinte mind a két legnagyobb bevételt hozó témáról szólnak: szexről vagy sci-firől (a Playboytól a StarWars-ig).
1.2. Amiért a sorozattal foglalkozni kell
Az Ancient Aliens sorozat világszerte nagy nézettségnek örvend, 2014. februárjában már a 70. részt vetítették. A sorozatot háromféleképpen szokták értékelni:
- egyesek egyáltalán nem veszik komolyan, csak szórakoznak az egészen
- mások teljesen komolyan veszik, számukra mindez történelem
- ismét mások az egészet felelőtlen áltudománynak tartják.
A sorozat tömegek számára nyújtja az egész emberiség történelmének és kultúráinak olyan új szemléletét, amely felülír mindent, amit az ember eddig tudni vélt önmagáról és világáról. A sorozat új világnézetet ad: egyrészt radikálisan átértelmezi a történelmet és a vallási hagyományokat (hiszen az istenek valójában ufók voltak), másrészt mintát ad saját korunk politikai és természeti jelenségeinek értelmezéséhez, ezzel pedig a jövőképünket formálja. Ugyanakkor a sorozat a régészet, a vallás- és tudománytörténet művelőinek széles körű kritikáját vonta magára (Smithsonian Magazine[1] – Bad Archeology[2] – Ancient Aliens Debunked[3]) Szerintük a sorozat üzenete nem csupán túllép minden tudományos konszenzuson, hanem egyszerűen az áltudományos szórakoztatás műfajába tartozik. Ezt pedig laikusok is beláthatják, ha megfigyelik a sorozat retorikáját és módszertanát, illetve utánanéznek annak, hogy kik azok, akik szerint az emberiség múltját, jelenét és jövőjét – ilyen mértékben és ebben az irányban – újra kell gondolni.
2. Elemzés
2.1. Fogalmak
A sorozatban az „ősi idegenek” elképzelés mint „hipotézis” (hypothesis) vagy „elmélet” (theory) szerepel. Kérdés, hogy milyen értelemben? A „hipotézis” fogalma az Idegen szavak szótára (Akadémiai, 2002) szerint a tudomány világában „csak részben igazolt tételeken alapuló, a kutatást előrelendítő tudományos feltevés valamely jelenség megmagyarázására”, míg hétköznapi jelentése „feltevés, feltételezés”. A „teória” fogalma az Idegenszó-tár (Tinta, 2004) szerint a tudományos világban „elmélet”, míg a hétköznapi jelentése „elképzelés, nézet, eszme, feltevés”. A sorozat eszmei alapja egyértelműen nem tudományos hipotézis vagy elmélet, inkább vélekedés és elképzelés, ezért a továbbiakban az „ősi idegenek” elméletről lesz szó, annak hétköznapi értelmében.
2.2. Előfeltételezések
A sorozat szerkesztőinek legfontosabb, kimondatlan és ezért igazolatlan előfeltételezései a követezők:
(1) Az emberiség tudományos és technikai fejlődése egyenes vonalú: amit mi ma már tudunk, azt korábban nem tudhatták. Ha olyasmire bukkannak, ami az ókorban vagy a kora-középkorban szerintük még nem létezhetett, akkor mindenképpen földönkívüli „segítségre” kell gondolni. (Pl. a piramisoktól a viking hajóiparig gyakorlatilag mindent a földönkívüliektől tanultunk.)
- De mi emberek tényleg semmit sem voltunk képesek magunktól feltalálni? Tényleg soha semmit nem kellett újra felfedeznünk? Mit mond erről a tudomány és technika története?
(2) A népek mítoszai vagy „csak” mítoszok, azaz nem valóságos történetek, régi butaságok, vagy „valójában” földönkívüli technológia primitív emberi leírása, amit mi ma modern technológiánk ismeretében felismerhetünk és nevén nevezhetünk. (Pl. Odin hollói valójában kémrobotrepülők voltak)
- De mi is a mítosz? Tényleg csak ez a két lehetőségünk van: vagy kitaláció, vagy idegen technológia primitív leírása? Nem lehet, hogy csak az elmélet hívei látják bele a régiek világába a mi világunk dolgait? Mit mond az akadémiai mitológia- és a művészettörténet a hivatkozott dolgokról?
(3) Az elmélet filmbeli szószólói nyilvánvalóan jobban értenek egy sor szakterülethez, mint azok akadémiai művelői. Mivel a sorozatban nincs szakmai vita, úgy tűnhet, a rejtélyekkel kapcsolatban nincsenek más kérdések és más válaszok.
- De tényleg csak a korlátoltság mondatja a tudósokkal, hogy az „ősi idegenek” elképzelés áltudomány? Tényleg nincs más, jobb magyarázat a rejtélyekre? Minden rejtély valóban rejtély, amit ők annak látnak? Tényleg eleget tudnak a hipotézis szószólói erről a sok témáról, hogy hipotézisük mellett más vélemény meg sem fogalmazódik?
2.3. Módszertan és retorika
Az áltudományos módszertan és retorika az egész sorozaton jól követhető. Valóságos érvek, igazolt tények, kényszerítő erejű bizonyítékok, eltérő szakmai vélemények ismertetése, értékelése helyett az alábbi elemek térnek mindig vissza:
- Álkérdések, amelyek az „ősi idegenek” elméletet már a film elején bizonyított tényként kezelik, pl. „Kik voltak ők? Honnan jöttek? Mit hagytak hátra? Hová mentek? Visszajönnek még?”
- Folyamatosan alkalmazott felvezető kérdések, amelyek az elméletet lehetőségként lebegtetik, pl. „Lehetséges, hogy…?” „Talán…?” „Elképzelhető lenne, hogy…?” „Vajon ha…?”
- E kérdésekre mindig pozitív választ kapunk, természetesen kizárólag az elmélet képviselőitől: „Az ősi idegenek elméletének támogatói szerint…”
- Részükről azonban rendszerint csak vélekedések hangzanak el: „Biztos vagyok benne, hogy…” „Mindig úgy éreztem, hogy…” „Nekem azonnal az jutott erről az eszembe…” „Meggyőződésem…” „Szerintem…” „Állítólag…”
- A felvetésekre és vélekedésekre rendszerint alaptalan következtetések épülnek: „Ha így van, akkor…” „Ez azt bizonyítja, hogy…” „Lehetséges, hogy…”
- Minden rész végső következtetése az elméletről: „természetesen” igaz.
A nézőnek azért sem könnyű észrevenni, hogy a felvetések és vélekedések önmagukban nem érvek, mert a film látványosan illusztrál: képsorokat vágnak be, amelyek már meg is jelenítik azt, amit az elmélet szószólói még pusztán állítottak. Nem marad idő a kritikai gondolkodásra, a kijelentések értékelésére.
2.4. Szaktekintélyek
Hitelessége érdekében minden ismeretterjesztő sorozat igyekszik szaktekintélyeket felvonultatni. Az „Ősi idegenek” sorozatban megjelenő szaktekintélyek két csoportra oszthatók, és eltérő szerepet töltenek be.
Az egyik, változó tagságú csoport a különböző egyetemeken dolgozó valódi tudósokból áll. Láthatjuk nevük után a tudományos fokozatot (PhD), nevük alatt az egyetemet, ahol kutatnak és oktatnak. Ők az adott kultúráról, népről, vallásról, épületről, leletről, természeti jelenségről stb. csak bevezető jelleggel adnak tájékoztatást (pl. az ókori egyiptomi aranyról), vagy csak egy közvetetten kapcsolódó témáról nyilatkoznak (pl. az elemek átalakításáról egy laborban), a hipotézisről azonban sosem, mert arról konkrétan nem is kérdezik őket (ti. hogy a piramisok aranyat gyártó nukleáris üzemek lettek volna).
Szerepük kimerül abban, hogy információikkal közvetlenül, puszta jelenlétükkel pedig közvetve emeljék a sorozat színvonalát. Nélkülük túl feltűnő lenne a találgatás, de mivel a hipotézis képviselőivel felváltva szólalnak meg, azok e tudósokkal egy sorba kerülnek. A sorozatban legtöbbször megjelenő valódi professzorok:
- Michael Dennin, PhD, amerikai fizikus, csillagász (University of California, Irvine). Szabadidejében a tudományt népszerűsítő előadásokat tart, például a „szuperhősök” valódi fizikájáról, részt vesz ufó-konferenciákon (az űrutazás valódi lehetőségeiről) és az Ancient Aliens sorozatban is.
- Athan J. Shaka, PhD, amerikai kémikus (University of California, Irvine)
- Aidan Dodson, PhD, brit egyiptológus (University of Bristol).
A másik, állandóan látható csoport az „ősi idegenek elmélet támogatói” vagy inkább szószólói, akik valójában egy szűk kör tagjai. Többnyire mint „Author” (azaz „szerző”) vannak feltüntetve, ami nem jelent többet, mint hogy elméletükről könyveket írtak. A sorozatból nem sok derül ki a képzettségükről, és hogy miért ők értelmezik a felvonultatott információkat.
A sorozatban az „ősi idegenek” elmélet alábbi képviselőinek jut meghatározó szerep, különösen az első háromnak:
Erich von Daeniken (1935-), svájci hotelmenedzser, majd író, milliomos, az „ősi idegenek” és kapcsolódó elméletek nemzetközileg is legismertebb népszerűsítője, az AASRA (Archeology, Astronautics and SETI Research Association) egyik alapítója. 1968 óta (Erinnerungen an die Zukunft) megjelent könyvei 32 nyelven, 63 millió példányban keltek el. 2006 óta azt állítja, hogy 1987-ben kapcsolatban állt egy földönkívülivel. 19 évesen lopásért, később csalásért, sikkasztásért ítélték el, íróként pedig többször vádolták plágiummal, a források meghamisításával. (daniken.com)
Giorgio A. Tsoukalos (1978-), svájci születésű sport-menedzser, illetve író és tévés személyiség. A Daeniken által alapított intézetnek 15 éven át volt az igazgatója, és ő az „ősi idegenek” nagy témakörét népszerűsítő Legendary Times kiadója. (legendarytimes.com)
David Hatcher Childress (1957-), amerikai író és tévés személyiség. Régészeti tanulmányait félbehagyva saját kutatásba kezdett. 1983 óta saját kiadója révén csaknem 200 könyvet publikált az ősi titkok, rejtélyes jelenségek, titokzatos lények, elveszet városok, elnyomott technológiák és alternatív történelem széles témakörében.(adventureunlimitedpress.com)
Philip Coppens (1974-2012) belga származású nyomozó újságíró, az „ősi idegenek” elméletkör (piramisok, Grál, Rosslyn stb.) közismert képviselője. Megkérdőjelezte Osiris és az Orion csillagkép összekapcsolhatóságát (ld. Bauval), szerinte a Canopus a megfelelő csillagkép. Bestsellere: The Canopus Revelation, 2004.
Robert Bauval (1948-) egyiptomi születésű író. Szerinte a piramisok elhelyezkedése és az Orion csillagkép hasonlósága az „ősi idegenek” elmélet mellett szól. Bestsellere: The Orion Mystery, 1994.
Jonathan Young (1944-) amerikai pszichológus, a történetek, mesék, mítoszok pszichológiájának kutatója. Egy ideig a neves mitológus, Joseph Campbell munkatársa volt, akinek az elméletei a modern sci-fire is hatottak.
Végül, a sorozat elején tanácsadóként segített Covington Scott Littleton (1933-2010), amerikai antropológus, aki elsősorban az európai és a japán mitológia és folklór kutatása után fordult az okkult és ufó-jelenségek felé.
Az egész emberi kultúrát radikálisan átértékelő elmélet mögött tehát egy antropológus, egy pszichológus, egy büntetett előéletű hotelmenedzser, egy sportmenedzser, egy nyomozó újságíró és néhány hivatásos író áll, aki ebből a témából él.
3. Összefoglalás, értékelés, tanulságok
Az „ősi idegenek” elmélet nem a semmiből jelent meg. Hátterében az űrkorszak első évtizedei, az amerikai Carl Sagan és az orosz Iosif Shklovsky csillagászok földönkívüli életről szóló elméletei, a sci-fi műfaj kialakulása, illetve az ufó hisztéria évtizedei állnak. Az áltudományos szórakoztatás mint iparág és ez az elmélet is sokkal inkább szól a változás korát élő modern nyugati társadalom szorongásairól, mint a régmúlt kultúrákról.
A történelem valóban tele van izgalmas rejtélyekkel, amiket kutatni kell, de mielőtt a múlt olvasásának és értelmezésének nekilátunk, tudatában kell lennünk a saját korunk – szkeptikus és technológiai – szemüvegének, hogy ne lássunk bele a múltba olyasmit, ami valójában a mi jelenünk része.
A múlt kutatása ugyanis olyan, mint az időutazás. Képzeljünk csak el egy 500 vagy 2500 évvel korábbi kultúrából a miénkbe csöppenő embert: mi minden újat kellene megtanulnia, mielőtt túl tudna lépni saját korának tudásbeli és tapasztalati szintjén, és képessé válna helyesen értelmezni a mi korunk társadalmi jelenségeit, művészeti alkotásait és technikai vívmányait? Nekünk legalább ennyi ismeretre, óvatosságra és újra meg újragondolásra lenne szükségünk, de ez nekünk nem adatott meg, mert nem vehetünk 500 vagy 2500 éves emberektől gyorstalpalót. Ezért van szükségünk a vallás, a kultúra, a művészet és a technika történetének akadémiai szintű kutatására, a szakemberekre és a szakirodalomra.
Korunkban egyszerűen túl nagy az a tudásanyag, ami bármely témáról létezik, ezért az élet minden területén szükségünk van a specialistákra. Ha még egy szakterület akadémiai kutatójának sem könnyű az információkat szűrni, akkor ez az átlagos laikustól még kevésbé várható el. Mindnyájunkra igaz ugyanis, hogy amíg nem tudjuk, mennyi mindenről nem is tudunk, megbízunk az ítélőképességünkben, és kihívás hiányában elfogadjuk, ami nekünk valamiért jól hangzik. Ez azonban nem a mindenkori laikust minősíti (bármely témában), hanem korunk szórakoztatóiparát, és konkrétan ennek a sorozatnak a felelőtlen szerkesztőit is.
A sorozat alapvető problémája ugyanis ez: nem a régmúltról, hanem valójában a mi korunkról, rólunk szól – anélkül, hogy észrevennénk. Az „ősi idegenek” elmélet annak szószólói számára rögeszme, mert az égvilágon mindenről a földönkívüliek jutnak az eszükbe, és a hihetetlenül sokszínű emberi kultúrát egyetlen dobozba akarják belepréselni. Olyan világképet akarnak, amelyet egyetlen elv vezérel, ahol minden visszavezethető egyetlen okra, ahol legalább egy biztos pont van. Ez azonban nem a természetfeletti, ahogy a vallások gondolják, hanem az evilági földönkívüli. Ebben az értelemben a sorozat eszmevilága igazi valláspótléknak tekinthető.
A sorozat alcíme az is lehetne, hogy „Emberi történelem idegen szemmel”, de inkább az emberi történelemtől elidegenedett szemről van szó. Az ufó-hitnek ugyanis ára van. Fel kell áldozni az emberiség önrendelkezésébe vetett hitet, hiszen szerintük folyamatosan mások uraltak minket. Félre kell tennünk az emberiség sokoldalú tehetségébe vetett hitet, hiszen szerintük minden fontosat másoktól vettünk át. Le kell mondanunk a világ megismerésére való képességünkbe vetett hitünkről, hiszen szerintük eddig teljesen félreértettük a saját valóságunkat. És végül, le kell mondanunk az emberiség jövőjéről, hiszen ha a múltunk valójában nem is rólunk szól, akkor mi lesz a jövőnkkel?
Kérdés, hogy aki ezt komolyan veszi, vajon hogyan érzi magát a bőrében? Vajon jól szórakozik?
[1] www.smithsonianmag.com/science-nature/the-idiocy-fabrications-and-lies-of-ancient-aliens-86294030/
[2] badarchaeology.wordpress.com/2011/09/17/i-remember-why-i’ve-never-wanted-satellite-television/